Служба автомобільних доріг
у Донецькій області

» Прес-центр » ЗМІ про нас » Воєнний конфлікт на Сході країни суттєво перекроїв маршрутну карту промислового регіону, через що дороги в об’їзд окупованих територій невпинно руйнуються, не витримуючи надмірних навантажень

Воєнний конфлікт на Сході країни суттєво перекроїв маршрутну карту промислового регіону, через що дороги в об’їзд окупованих територій невпинно руйнуються, не витримуючи надмірних навантажень

Якщо в мирний час транспортні потоки зі значним обсягом міжнародних перевезень були зосереджені на автошляхах державного значення I б та II категорій, то в період проведення АТО рух автотранспорту в об’їзд окупованих територій здійснюється з використанням мережі місцевих доріг III та IV категорій.

За підрахунками фахівців Служби автомобільних доріг у Донецькій області, показники інтенсивності дорожнього руху деякими маршрутами, прокладеними по автодорогах місцевого значення, зросли в середньому вдвічі, а подекуди в п’ять і навіть у сім разів! Недотримання міжремонтних термінів експлуатації, понаднормові навантаження великовагового транспорту, висока інтенсивність руху призвели до того, що більш ніж 100 км сільських доріг цього року вщент зруйновано та потребують капітального ремонту. Проблему неможливо вирішити шляхом виконання першочергових робіт з ліквідації ямковості та деформацій дорожнього покриття. Адже майже всі дороги, відремонтовані впродовж першого півріччя поточного року, зазнали нових ушкоджень і потребують значних капіталовкладень.

Поява військової техніки на дорогах стала причиною значного погіршення експлуатаційного стану автошляхів – європейських транспортних коридорів. Відремонтовані ще у травні міжнародні траси М-03 Київ – Харків – Довжанський (на Ростов-на-Дону), М-04 Знам’янка – Луганськ – Ізварине (на Волгоград через Дніпропетровськ, Донецьк) та М-14 Одеса – Мелітополь – Новоазовськ (на Таганрог) дорожникам знову потребують відновлення.

Про безпрецедентну руйнацію автошляхів загального користування красномовно свідчать наступі цифри: якщо, скажімо, у 2013 році за результатами весняного комісійного обстеження автодоріг було виявлено понад 140 тис. м2 ямковості на 8 075,7 км доріг (стільки перебуває на балансі Служби автодоріг області), то у 2015-ому показники ямковості становлять 250,7 тис. м2 на 5 376 км (на підконтрольній Україні території).

Відновити дорожньо-транспортну інфраструктуру Донеччини як складову частину Єдиної транспортної системи України в межах виділеного фінансування неможливо. Сума збитків від військового конфлікту, враховуючи пошкоджені або зруйновані об’єкти лише на неокупованій частині Донбасу, становить 2 483,3 млрд грн. За час проведення АТО різного ступеня руйнувань зазнали майже 900 км доріг загального користування. Під час бойових дій повністю або частково було знищено 13 мостів і шляхопроводів, дев’ять з яких знаходяться на неокупованій території, а два – неподалік  лінії зіткнення.

Збереження автошляхів загального користування державного та місцевого значення в умовах неоголошеної війни залишається головним завданням працівників дорожньої галузі Донеччини.

За умови належного фінансування у поточному році Служба автомобільних доріг планувала відновити понад 30 пошкоджених або зруйнованих об’єктів, що перебувають поза зоною військового конфлікту та потребують значних капіталовкладень. Зокрема, підготовлений перелік пропозицій передбачав відбудову (за рахунок кредитних коштів, залучених державою) підірваних мостів через р. Сіверський Донець та р. Казенний Торець, а також ремонт доріг, технічні характеристики яких не відповідають наявній інтенсивності руху та навантаженням. Загалом цього року на будівництво, реконструкцію, капітальний та поточний середній ремонт дорожники очікували від держави 486,8 млн грн, з яких 254,5 млн грн – оплата виконаних у попередні роки робіт за обігові кошти підрядних організацій. Однак роботи відкладено на невизначений термін.

Враховуючи цьогорічний план фінансування ремонтно-будівельних робіт (виділено 128,6 млн грн, тобто 58,3% від мінімальної потреби на поточний ремонт та експлуатаційне утримання автошляхів), дорожники Донеччини в змозі виконати лише аварійну ліквідацію ямковості та першочергові роботи з приведення автодоріг до належного експлуатаційного стану. Часткову фінансову підтримку, зокрема, надає Донецька облдержадміністрація: за рахунок обласного дорожнього фонду планується провести поточний та капітальний ремонт трьох об’єктів орієнтовною вартістю 9 млн грн.

«Ми майже вичерпали річний фінансовий ресурс: кошти, що залишилися, є недоторканим джерелом для підготовки до зимового періоду. Але дорожники забезпечили безаварійний та комфортний проїзд автотранспорту основними коридорами, які перетинають область з півночі на південь, а також з’єднують регіон з Луганською, Запорізькою, Дніпропетровською та Харківською областями. На основних маршрутах ямковість ліквідовано. Роботи з нанесення горизонтальної дорожньої розмітки добігають кінця. Тривають роботи й з усунення новоутворених деформацій дорожнього покриття», – коментує результати роботи начальник Служби автомобільних доріг у Донецькій області Геннадій Савченко.

Загалом з початку року на Донеччині ліквідовано близько 198 тис. м2 ямковості, руйнувань та деформацій покриття проїзної частини доріг (просідання, колійність, вибоїни, тріщини, здимання), встановлено або замінено 3 516 дорожніх знаків (у тому числі тимчасових та знаків маршрутного орієнтування), нанесено понад 250 км горизонтальної дорожньої розмітки, відремонтовано 936 м бар’єрного огородження, вирубано 193 тис. м2 чагарникової порослі та скошено 185 тис. м2 трави тощо.

«Я вдячний колективу за самовіддану роботу, професійність та оптимізм. Переїзд Служби з Донецька у Красноармійськ жодним чином не позначився на якості роботи: незважаючи на труднощі, ми працюємо та разом з облавтодором демонструємо високі показники», – зазначає Геннадій Васильович.

Додамо, що у зв’язку зі зміною адреси Служби автодоріг штат підприємства майже вдвічі скоротився: з 80 співробітників залишилося 45, не кажучи вже про матеріальні збитки. І досі триває інвентаризація майна, остаточні результати якої можна підбити лише після завершення антитерористичної операції. Суттєвих втрат від окупації частини Донбасу зазнав і Донецький облавтодор: якщо до початку військового конфлікту загальна вартість активів державного підприємства становила понад 101 млн грн, то на сьогодні балансова вартість облавтодору орієнтовно дорівнює 51 млн грн. Приміром, з колишнього автопарку, який налічував 1 011 автівок та одиниць дорожньої техніки, наявні лише 554 одиниці машин та механізмів.

Якщо раніше у ДП «Донецький облавтодор» було 22 філії, то на сьогодні, після розформування деяких організацій на окупованій території та укрупнення збережених філій на території, підконтрольній Україні, функціонують лише 9 (з півночі на південь області): Краснолиманський автодор, Артемівська ДЕД, Автодор №2 (м. Костянтинівка), Красноармійський автодор, Автодор №3 (с. Улакли), Автодор №1 (смт Велика Новосілка), Волноваська ДЕД, Володарський автодор та Маріупольська ДЕД. Вимушений переїзд обласного підприємства до Красноармійська та втрата кількох філій не могли не позначитися й на штатному розкладі працівників: з колишніх 1 216 співробітників залишилося 678 осіб, у тому числі 136 жінок.

«І людські, і матеріальні ресурси дають змогу облавтодору вчасно та якісно виконувати всі види ремонтно-будівельних робіт, необхідних для збереження автошляхів Донеччини у належному експлуатаційному стані. Обсяг робіт, визначений Службою у рамках цьогорічного плану фінансування, становить близько 50% від виробничих можливостей підприємства. Якщо окремо зупинитися на обсягу завдань для кожної з філій, то, звичайно, найбільше роботи у дорожників Волноваської та Артемівської ДЕД, які опікуються автошляхами, що межують з лінією зіткнення», – коментує ситуацію директор ДП «Донецький облавтодор» Євген Соловйов.

Дорожники сподіваються, що збереження автошляхів Донеччини стане  нагальною необхідністю сьогодення не лише для працівників дорожніх підприємств, а й водіїв та перевізників передусім великовагового та великогабаритного автотранспорту. Адже характер руйнувань проїжджої частини свідчить про суцільне порушення ними правил обмеження руху, особливо у спекотний період року.

Продовжують ігнорувати водії вантажівок й запропоновану Службою автодоріг у Донецькій області та Держінспекцією схему маршрутів в об’їзд окупованих територій з урахуванням технічних характеристик доріг. Скорочуючи шлях, великоваговики продовжують розбивати сільські дороги, не звертаючи уваги на заборону руху автотранспорту з понаднормовою вагою по мережі місцевих доріг, не пов’язану з сезонними обмеженнями. З травня відповідні попереджувальні дорожні знаки щодо обмеження руху встановлено на автошляхах Великоновосілківського, Волноваського та Мар’їнського районів Донеччини. Згодом заборонні знаки мають з’явитися на решті місцевих доріг регіону з низьким модулем пружності дорожнього одягу.

Також з метою посилення контролю за проїздом великовагового та великогабаритного автотранспорту на дорогах Донеччини працює два пересувних пункти з перевірки параметрів автотранспорту. Вимірювальне та зважувальне обладнання встановлено на автошляхах М-14 Одеса – Мелітополь – Новоазовськ та Н-15 Запоріжжя – Донецьк. Додамо, що впродовж липня цього року було перевірено 80 великовагових та великогабаритних транспортних засобів. За результатами контрольних зважувань складено шість протоколів про адміністративні правопорушення та накладено штрафи за порушення правил дорожнього руху.

Стаття «Війна без правил»,  журнал «Дорожня галузь України» (№2/2015 р.)